آنتن یاگی چیست؟ آنتن یاگی، آنتن شاخه‌ای یا آنتن جهتی یکی از انواع آنتن‌های مخابراتی می‌باشد که برای دریافت فرکانس‌های خاص در وسایلی مانند تلویزیون، گوشی تلفن همراه همچنین برای دیگر گیرنده‌ها با فرکانس‌های بالا به شکل‌های مختلف به کار می‌رود.

ساختار آنتن یاگی چگونه است؟

اغلب آنتن‌های یاگی از میله‌های سبک و فلزی رسانا و ضد زنگ و یک بُرد الکترونیکی که داخل یک جعبه کوچک نصب می‌شود تشکیل شده‌اند.

آنتن‌های شاخه‌ای از چند میلهٔ فلزی رسانا و سبک تشکیل شده‌اند که هر کدام از این میله‌ها در یک قسمت آنتن به صورت موازی نصب می‌شوند و هر یک وظیفهٔ جداگانه‌ای دارند. بدنهٔ اصلی آنتن یک میلهٔ باریک افقی است که دیگر اجزای آنتن به وسیلهٔ پیچ به آن متصل می‌شوند.

اصلی‌ترین عضو آنتن یاگی، بُرد الکترونیکی (برد تطبیق) است که داخل یک جعبه کوچک پلاستیکی محافظت می‌شود. به این بُرد الکترونیکی یک یا چند لوله یا ورقهٔ فلزی به نام دایپل (Dipole) برای جذب امواج متصل است. جعبهٔ الکترونیکی توسط نوعی کابل به دستگاه گیرنده متصل می‌شود؛ (در تلویزیون توسط کابل کواکسیال به گیرنده متصل می‌شود).

نمای داخل جعبه آنتن و بُرد الکترونیکی که میله‌های دایپل به آن متصل هستند.
آنتن یاگی

در مقابل دایپل‌ها چند میلهٔ دیگر به نام دایرِکتور (Director) به صورت موازی با دایپل‌ها و با فاصلهٔ مشخص نصب شده‌اند. وظیفهٔ دایرکتور هدایت امواج به سمت دایپل‌ها است. هرچه تعداد دایرکتورها بیشتر باشد امواج بیشتری جذب خواهند شد. میله‌های دایرکتور با فاصله‌های دقیق و مشخصی نصب می‌شوند

در پشت دایپل‌ها نیز یک تا چند میلهٔ فلزی به نام رفلکتور (Reflector) با زاویه‌های مختلف قرار دارند. وظیفهٔ رفلکتورها بازگرداندن و منعکس کردن امواج رد شده از آنتن بر روی دایپل‌ها است.

کاربرد آنتن یاگی چیست؟

آنتن یاگی جهت دریافت امواج الکترومغناطیسی با فرکانس و بسامد بالا استفاده می‌شود. کاربردهای آن گرفتن اطلاعات صدا و تصویر  و در نوعی از رادار‌های نظامی برای مشاهده اجسام متحرک و به عنوان تقویت کننده‌های آنتن موبایل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *